Kan vi lejen sat ned efter 10 måneder?

Min kone og jeg har sagt op vort lejemål, fordi vi flytter fra Danmark. Vi har fått vite av naboer, at vi har betalt inntil 1,000 kr/mnd for meget i husleje.

Kan vi nu søke huslejenevnet om å få satt ned leje til det lejedes verdi, i den hensigt om å få tilbake betalt for meget betalt husleje? (Vi flytter ut om ca. 3 uker, vi har bodd i huset i 10 måneder)

Svar:

I kan måske kræve det for meget betalte tilbage, men det afhænger af, hvor lang tid I har betalt den for høje husleje.

Lejeloven besvarer spørgsmålet i § 49 stk. 4, som bestemmer følgende:

"Retssag om nedsættelse af lejen skal anlægges inden 1 år efter det tidspunkt, lejen eller den forhøjede leje første gang skal betales".

Har I fx kun boet i lejligheden i ti måneder, kan I udmærket nå at kræve lejen nedsat til "det lejedes værdi", lige som I kan kræve det for meget betalte tilbage tillige med renter (5% over diskontoen) fra betalingstidspunkterne.