Hænger vi på regningen for telefon-sex?

Vi er en frivillig organisation, der beskæftiger sig med international udveksling af studerende. Vi deler kontor med en anden noget større forening, derfor er der til dagligt et stort antal mennesker med adgang til vores telefon.

Problemet er, at der på et tidspunkt er en eller flere, der ved firmaet TBS-kommunikation ApS har bestilt telefon sex e.lign. på vores regning. Proceduren ved bestillingen har tilsyneladende været, at man ringer op, firmaet modtager tlf-nummeret automatisk og beder om accept ved at trykke på et ciffer, hvorefter ydelsen bliver leveret.

Spørgsmålet er nu, om vi som abonnent "hænger" på regningen, og hvis ikke, hvordan vi undgår at betale for de andres fornøjelser.

Vi mener at der i foråret er faldet dom for, at det er et mellemværende mellem leverandøren og personen, der har bestilt ydelsen, og ikke mellem leverandøren og abonnenten, er det korrekt??

SVAR:

Mig bekendt hæfter abonnenten for alle opkald fra sin telefon, og jeg kender ingen dom, der går i en anden retning. Tværtimod kender jeg en del personer, der har måttet betale meget store regninger efter indbrud i deres sommerhuse mv.

I hæfter derfor for misbruget, hvis den leverede telefonsex faktureres via den almindelige telefonregning, medmindre I positivt kan bevise, at der er tale om et misbrug.

Hvis der derimod er tale om, at regning kommer direkte fra det pågældende anpartsselskab, må sagen være en anden. I har som abonnenter ikke har givet tilladelse til bestilling af ydelser fra det pågældende anpartsselskab, og I hæfter da ikke for misbruget. I hæfter jo heller ikke for betaling af f. eks. en pizza, som nogen måtte bestille via jeres telefon.

I dag findes der i øvrigt et væld af tekniske finesser, som kan forhindre, at andre misbruger ens telefon. I kan fx få "spærring" - via en særlig kode - både hvad angår alle udgående opkald og hvad angår samtaler til 90-numre og/eller udland. Derfor kan I på enkelt vis hindre, at der lyttes til sex og lignende i fremtiden.