Kan udlejer fordoble leje af forsamlingshus?

Jeg har et spørgsmål angående en lejekontrakt, som er lavet i forbindelse med et forestående guldbryllup. Kontrakt er underskrevet og betalt, da dette skal foregå i om 2 måneder.

Nu kommer udlejerne og siger, at de har renoveret forsamlingshuset, så nu skal jeg betale 600 kr. mere. Det er det samme, som jeg indbetalte. Dengang sagde de også, at de ville renovere, så jeg kom i nye lokaler. Men de sagde ikke noget om på dette tidspunkt, at jeg så skulle betale mere.

Kan de tillade sig at opkræve det dobbelte af det tidligere aftalte?

Hvordan skal jeg forholde mig?

SVAR:

Hvis der indgået en klar og utvetydig aftale om leje af forsamlingshuset til 600 kr, kan udlejer naturligvis ikke efterfølgende sætte lejen op til det dobbelte.

Udlejer kan kun sætte lejen op, hvis der er taget forbehold herom i kontrakten, hvilket er sikkert ikke er.

Du bedes meddele udlejer, at du fastholder den indgåede aftale. Bed udlejer skriftlig bekræfte, at man er enig heri.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus