Bør vi hjemtage ejerskiftelån via bankgaranti?

I forbindelse med huskøb med overtagelse pr. 1.1.98, har jeg følgende spørgsmål:

På grund af den sene overtagelse har vi, i samråd med vores advokat, valgt at lade sælger hjemtage realkreditlån nu (på en bankgaranti), fremfor at vente pga. relativt store udgifter til kurssikring (i 6 mdr.)

Vi har hørt, at lånesagsbehandlingen normalt tager 6-8 uger, og at lånet herefter udbetales til den til den tid gældende kurs.

Nu har vi fra bekendte bankfolk hørt, at det rent faktisk kan lade sig gøre at hjemtage lånet på bankgaranti nu og her, og at banken kan ordne dette i løbet af 3-4 dage ! Dette kunne jo absolut være en fordel, da kursen d.d. er temmelig fordelagtig, og da vi ikke kender kursen om 6 uger.

Hvad vil du råde os til ?

SVAR:

Jeg har selv mange gange rådet mine klienter til at lade sælger hjemtage lånet straks mod en bankgaranti. Dette er som regel billigere end en kurskontrakt, som vil koste 0,5%-1,0% af hovedstolen. Dette beløb, som ikke er fradragsberettiget, hvis der er tale om et obligationslån, skal altid betales af køberne.

En bankgaranti vil koste en provision på f. eks. 0,5%, men denne er fradragsberettiget i skat for sælgeren, således at nettoudgiften for sælger er ca. 0,25%.

Hvis sælger i forvejen skulle hjemtage lånet via en bankgaranti, f. eks. fordi sælger har gamle lån, som skal indfries, bør sælger selv betale udgifterne. Ellers bør I tilbyde at betale sælgerens nettomerudgifter ved at hjemtage lånet på bankgaranti.