Udmeldelse af bladklub.

Jeg skal betale en regning til en advokat, fordi jeg har meldt mig ud af en bladklub. Det hele startede med at jeg meldte mig ind igennem et kuponhæfte og fik et blad gratis.

Der stod på kuponen, at man når som helst kunne udmelde sig. Dette gjorde jeg så, da bladet ikke faldt i min smag. Det viste sig, at jeg havde meldt mig ud for sent, for jeg modtog også det næste blad. Dette sendte jeg retur (modtagelse nægtet). Så sendte de en rykker, hvorefter jeg ringede op til dem og påpegede, at jeg kunne udmelde mig når jeg ville. Kvinden i telefonen var da meget flink, for hun ville indgå et kompromis og sende bladet igen, og trække rykkergebyret fra, men jeg var jo ikke interesseret i bladet og ville ikke have det og ikke betale for noget jeg ikke ville have. Så kom der en rykker til. Og her den anden dag kom der så en regning fra et advokatfirma i København. Her står at betale en hovedstol på 116,50 og inkassoomkostninger på 323,30, i alt 439,80.

Det skal lige siges, at jeg har udmeldt mig skriftligt til dem, desværre ikke anbefalet, for "man kommer jo ikke i sådan en situation at det er nødvendigt".

Hvad skal jeg gøre???

SVAR:

Du har bevisbyrden for, at du har meldt dig ud, og da du kun har sendt et almindeligt brev, risikerer du, at firmaet nægter at have modtaget det pågældende brev med din udmeldelse. I så fald hænger du på regningen, herunder også incassosalæret.

Du burde naturligvis have sendt din opsigelse ved et anbefalet brev.

Skriv til advokatfirmaet og redegør for sagen, herunder at du har meldt dig ud. Det kan da tænkes, at bladklubben er så ærlig, at man erkender at have modtaget din opsigelse. I så fald skal du naturligvis ikke betale.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus