Bilforhandler har snydt mig for over 30.000 kr.

Efter jeg havde købt en ny bil, satte jeg min gamle til salg via flere annoncer i to aviser. Men ingen henvendte sig på baggrund af annoncerne, og derfor bad jeg den lokale brugtvognsforhandler om at sælge min bil.

Forhandleren tilbød at købe bilen for et skuffende lille beløb, for den ville blive vanskelig at komme af med - som han forklarede, og derfor blev han måske nødt til at leje den ud i en periode. På baggrund af hans forklaringer sagde jeg ja til at sælge ham bilen for 14.000 kr.

Få dage senere så jeg bilen stillet til salg, men nu var prisen 49.500 kr. - og vognen blev solgt inden for en uge.

Jeg gik ud fra, at forhandleren havde brugt en del penge på at ordne bilen, men det kunne min nabo afkræfte. Han fortalte, at forhandleren havde brugt under 2.500 kr. på bilen, og han antydede, at jeg var en idiot af største dimension.

Har bilforhandleren holdt sig inden for lovgivningen i denne sag?

Jeg kan tilføje, at jeg stammer fra et andet land, og derfor ved jeg ikke ret meget om lovene her i Danmark.

SVAR:

Efter det oplyste har bilforhandleren tilsyneladende udnyttet din "manglende indsigt" til at få en ydelse, dvs. din brugte vogn, for en ydelse, dvs. 14.000 kr., der står i væsentligt misforhold til hinanden. Eller sagt på anden måde, så har du mulighed for at benytte aftalelovens ugyldighedsregler til at kræve en del af den omtalte - og alt for store - fortjeneste på bilen.

Tag kontakt med en advokat, som mere konkret kan vurdere dine muligheder for at vinde en sag mod bilforhandleren.

Du kan også vælge at tage en snak med Forenede Danske Motorejere - også kaldet FDM, der er vant til at føre sager mod mere tvivlsomme bilforhandlere.