"Intet vekselgebyr" i Legoland

Den Danske Bank i Legoland i Billund reklamerer på store skilte med "Intet vekselgebyr". Da jeg henvendte mig for at veksle danske kroner til D-mark opdagede jeg på kvitteringen, at banken havde beregnet gebyr på 25 kr. På min forespørgsel oplyste ekspedienten, at "Intet vekselgebyr" kun var gældende ved veksling til danske kroner. Ekspedienten erkendte, at dette ikke fremgik af pristavle eller af skiltene. Efter at jeg havde udtrykt min utilfredshed med denne form for bondefangeri, fik jeg eftergivet gebyret.

Hvis dette skulle ske en anden gang, hvad er så min retsstilling ?

Pseudonym: Kritisk pengeveksler.

Svar

Jeg er helt enig i, at der er tale om bondefangeri, og at banken naturligvis ikke kan kræve gebyr, når den reklamerer med det modsatte. Der er tale om et tilbud til kunderne, som er bindende for banken.

Bankerne tjener i øvrigt i forvejen ret pæne beløb på selve vekselkursen, således at vekselgebyret kun er en ekstrafortjeneste for bankerne.

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg.