Må Nordea Kredit kræve 18% p.a. i morarente?

Vi er så uheldige at være bagud med vores termin.

Vi har modtaget brev med vores forfaldne termin i kr. og ører. Bemærker så at der står:  Morarenter på 18% er fastsat af Nordea Kredit.

Jeg mener da ikke, at de kan tillade sig at tage 18%

Nu har jeg godt nok kun checket, at Nationalbanken skriver at morarenten p.t. er 7,55 %  p.a.

Så nu spørger jeg så jer, hvor meget må de tage i morarenter?

Svar:
Det er korrekt, at de fleste erhvervsdrivende udelukkende kan kræve en strafrente, der er 8 % højere end Nationalbankens udlånsrente pr. d. 01.01. og d. 01.07, dvs. pt. 9,90% p.a..  Men vore politikere har bestemt, at dette ikke gælder ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter.

Derfor kan der opkræves en morarente på 18 % i en sag som den omtalte.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk