I indenrigsparkeringen hos Københavns Lufthavn i Kastrup koster parkering 65 kr.
pr. døgn. Det er muligt at forudbetale parkeringsafgiften. Derved sparer man ventetid
ved tilbagekomst og Lufthavnsparkeringen får udjævnet ekspeditionerne. Det viser
sig, at Lufthavnsparkeringen forlanger 10 kr. i gebyr, hvis forudbetalingen sker
mere end een time efter, at vognen er kørt ind i parkeringsområdet. Dette fremgår
ikke af pristavlerne eller af anden skiltning, og ekspedienten kunne på min opfordring
ikke fremvise skriftlige regler, der bekræftede rigtigheden af dette gebyr. Jeg
betalte under protest og fik en behørig kvittering på parkeringsafgift plus gebyr.
Er et sådant usynligt og uforudseligt gebyr i overensstemmelse med lovgivningen?
Hvis jeg kan forlange gebyret refunderet, kan jeg da også forlange, at Lufthavnsparkeringen
godtgør portoudgifter for besvarelsen af denne forespørgsel ? Kan jeg yderligere
kræve kompensation for min ulejlighed ?
Pseudonym: Kritisk P-kunde
Jeg er helt enig i, at gebyrreglerne bør være skriftlige og at disse bør kunne udleveres
til kunderne på forlangende. Ellers kunne ekspedienterne finde på alle mulige særregler
efter forgodtbefindende!
Der er mig bekendt ikke lovregler om disse parkeringsgebyrer, og allerede af denne
grund kan gebyret ikke være i strid med lovgivningen.
Det er et aftaleretligt spørgsmål, om du har pligt til at betale et ekstra gebyr
i det foreliggende tilfælde. Lufthavnsparkeringens krav om, at man ikke først kan
holde på parkeringen i et par timer, og først derefter (forud)betale for hele dagen,
forekommer ikke urimeligt. MEN du har ret i, at gebyret bør fremgå af et skriftligt
regelsæt. Du kan jo prøve at skrive til ledelsen.
Det vil naturligvis også være rimeligt, om du får dækket dine udgifter til porto,
osv., og jeg går ud fra, at du får disse beløb refunderet, hvis Lufthavnsparkeringen
skulle bøje sig.
Med venlig hilsen
Jørgen U. Grønborg