Må en bilforhandler sælge en brugt bil til en privatperson som beset og uden garanti?

Jeg har købt en brugt bil hos en aut. bilforhandler: Under handlen opstod der en lille uenighed, og nu vil jeg gerne vide, hvem der egentlig har ret.

Jeg køber bilen, kr.: 22.000,- kontant. Sælgeren skriver på slutsedlen " Bilen er købt som beset og uden garanti " og " Der er ikke tale om forbrugerkøb "

Jeg siger til sælgeren, at han under ingen omstændigheder kan løbe fra en eventuel garanti, da jeg er en privatperson der køber bilen og ikke et firma ( SE nummer ! )
Sælgeren er lodret uenig med mig og siger, at han kan og må skrive lige hvad han har lyst til og kan fraskrive sig alt, hvad der hedder garanti og reklamationsret, på denne her måde.

Mit spørgsmål er så, kan sælgeren gøre dette ? Også selv om bilens pris er så lav ?

Svar:

En autoriseret bilforhandler kan ikke sælge biler til private kunder, uden at salget omfattes af købelovens regler om forbrugerkøb, dvs. at der gælder en toårig reklamationsfrist.

Reklamationsfristen er ikke det samme som ”en garanti”, men viser der sig fejl og mangler, som ikke bør være ved en brugt bil af den pågældende årgang og til den pågældende pris, har du krav på gratis at få dem udbedret.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk