Skal en swimmingpool være tildækket, så kvarterets børn ikke falder i?

Vi bor sted med 52 klyngehuse og en stor legeplads, som grundejerforeningen har anlagt. Vi er nu kommet i et lille dilemma.

Lige ved siden af legepladsen i en have med hæk, men ingen låge, så alle kan gå uhindret ind i haven. I denne have stor der en stor svømme pool, den er så stor, at der skal bruge trappe til at komme over kanten. Da svømme poolen står lige op ad legepladsen, er der mange forældre, som er bange for at sende deres børn ned på legepladsen uden opsyn, da alle ved vand tiltrækker børn, og når den pool står der, kan alt ske.

Mit spørgsmål går ud på: Skal man dække en sådan svømme pool til, så ingen kan falde i den, når der ingen opsyn er med poolen?

Svar:

Der er ingen krav om, at en swimmingpool i en privat have skal være overdækket m.v.

Hvis de tilstødende husejere eller grundejerforeningen helst ser den tildækket, kan de eventuelt tilbyde ejeren at betale udgifterne. Men ejeren kan frit vælge, om han vil tage imod tilbuddet eller ej.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk