Er min ven ansvarlig, hvis han låner min mobiltelefon og taber den?

Hvordan er retsstillingen, hvis jeg udlåner min mobiltelefon til min ven og han taber den, hvorefter den går i stykker.

Hidtil har jeg ment, at et gammel bestemmelse i Danske Lov tilsiger, at vennen skal erstatte uanset hvad, men nu har jeg hørt noget om at han skal have udvist skyld, og dersom det udlånte blot er ødelagt hændelig undergang, er det mit eget ansvar ?

Svar:

Din ven er som låntager er objektivt ansvarlig, dvs. ansvarlig uden at have udvist skyld, for skade på lånte genstande, jf. DL-5-8-1, hvis låneforholdet udelukkende er i låntagerens interesse. Ellers er der alene tale om et culpaansvar.