Må en buschauffør nægte at tage imod en tusindkroneseddel?

Må en buschauffør og/eller andre handlende nægte at lade mig betale med en tusindkroneseddel?

Svar:

Ja, det må en buschauffør og andre handlende godt

Juridisk set er der intet til hinder for, at fx busselskaber forlanger, at du skal have den korrekte betaling, fx 18 kr., klar, når du stiger på bussen.

Handlende kan ikke nægte dig at betale kontant. Men de kan forlange, at du skal betale det korrekte beløb.

Du kan til gengæld ikke stille krav om, at en handlende skal kunne give tilbage på en tusindkroneseddel.