Er forhandler ansvarlig for at min brugte Skoda brændte 3 uger efter købet?

Jeg har købt en 8 år gammel Skoda Felicia  ved en forhandler.

Ca. 3 uger efter gik der ild i bilen under kørsel på landevej.

Jeg havde ingen kaskoforsikring på bilen, og forhandleren siger at han ikke har en forsikring der dækker det.

Kan det passe, at jeg skal påtage mig "skylden" og "sige farvel til mine penge " efter 3 uger.

Svar:

Hvis der er gået ild i bilen på grund af en mangel, som forhandleren hæfter for, kan du sandsynligvis få forhandleren dømt til at erstatte bilens værdi - og det gælder, uanset om forhandleren har en forsikring eller ej. Men er der tale om et et hændeligt uheld, bliver det din egen udgift, når du ikke har tegnet en kaskoforsikring.

Svaret på dit spørgsmål afhænger derfor af, hvad der var årsagen til, at bilen brændte. Kan årsagen ikke dokumenteres (nu hvor bilen er brændt), kommer du desværre ingen vegne med et krav mod forhandleren.