Har jeg ret til at købe en stol, som er udstillet i forretningens vindue?

Jeg kommer ind i en forretning, da jeg har set i deres vindue, at de har en stol til salg.

Jeg får oplyst, at jeg kan godt købe en stol, men jeg kan først få den afleveret om en uge, da de ikke har nogen tilbage. Den som er i vinduet er deres udstillingsmodel.

Mit spørgsmål er, kan jeg forlange at få den udstillingsmodel som de har i vinduet ?

Svar:

Nej, det kan du ikke. Forretningen kan nægte at sælge udstillingsmodellen og levere en anden stol i stedet om en uge.

Når der står en stol i vinduet, er det juridisk set en såkaldt opfordring til, at du kan gøre tilbud, som forretningen kan acceptere. Og det gør forretningen ved at tilbyde at levere dig en stol om cirka en uge.