Kan jeg få førtidspension og gældssanering?

Kære familieadvokat!

Først tak for et godt initiativ.

1. Hvis man søger førtidspension af psykiske årsager, hvilke rettigheder og pligter har man så?

2. Hvordan ser det ud med økonomien? Forhøjes boligstøtten, og er der evt. noget der hedder varmebidrag?

3. Er der god chance for at få gældssanering hvis man tildeles førtidspension? Min gæld er pt. ca. som følger:
Studiegæld: 100.000 kr.
Kassekredit: 25.000 kr.
Boliglån: 32.000 kr. (det drejer sig her om halvparten af et boliglån på ca. 64.000 kr, som jeg har sammen med min tidligere samleverske)

Jeg er 35 år, har en datter på 5 år som jeg betaler børnepenge til, og er i øjeblikket på højeste dagpengesats.

SVAR:

Som førtidspensionist har du de samme rettigheder og pligter som alle andre - for nu at svare som spurgt. Men du har efter forskellige love mulighed for at få supplerende ydelser, fx i form af medicinkort, busrabat og boligstøtte (afhængig af dine indkomstforhold).

Det vil imidlertid føre alt for vidt at gennemgå reglerne for førtidspension samt de omtalte tillægsydelser her i brevkassen. Men du kan på en overskuelig måde få det hele serveret i den håndbog, "Sociale ydelser - hvem, hvad og hvornår", som Forsikringsoplysningen udgiver i en ny udgave hvert forår. Bogen kan skaffes på biblioteket. 1996-udgaven kostede 47, 50 kr.

Da vi ikke har mulighed for at vurdere, om du kan få højeste eller laveste førtidspension - og om du evt. kan have em begrænset erhvervsindtægt ved siden af - har vi intet grundlag for at bedømme din mulighed for en eventuel gældssanering. Men du kan selv prøve at læse linjens 5 emner om gældssanering, hvis du går ind i emner under "økonomi" - og derefter gruppen "Har du alvorlige økonomiske problemer?". Gældssanering findes da på emne nr. 646.