Kan Fona tvinge mig til at lade defekt MP3-afspiller ombytte til en helt anden model?

Jeg har et spørgsmål angående en MP3-afspiller jeg har købt (en Creative Zen Micro til 1699,-).

Den er gået i stykker 2 måneder efter købet og er nu sendt til reparation. Jeg vil højst sandsynligt få den krediteret, da produktet i mellemtiden er gået ud af produktion, pga. mange fejl (ifl. Fona-butikken jeg har købt den i) og jeg skal så vælge et andet produkt.

Nu vil jeg så gerne spørge om, om jeg ikke har ret til mine penge når de ikke kan give mig det samme produkt?

Kan det være rigtigt at jeg er nødt til at vælge et andet produkt?

Jeg har lagt meget vægt på design i mit valg af produkt og mener derfor ikke at jeg skal tvinges til at være tilfreds med et andet produkt.

Svar:

Hvis din afspiller ikke kan repareres, kan sælgeren vælge en omlevering,. dvs. at give dig en tilsvarende og ny afspiller. Men sælgeren kan ikke forlange, at du skal vælge et andet produkt. I så fald må sælgeren acceptere, at du hæver købet og kræver dine penge retur.

At sælgeren ikke kan tvinge dig til at vælge en anden model, fremgår til dels af følgende sag, der har været behandlet af forbrugerklagenævnet:

Defekt mobiltelefon kunne ikke byttes med én af samme model

En forbruger købte en mobiltelefon. Efter cirka et halvt år mistede telefonen evnen til at holde netforbindelsen. Telefonen blev repareret af sælger, men allerede dagen efter gik den igen i stykker. Forbrugeren fik at vide, at der generelt var problemer med denne type af telefon, og at den ikke kunne laves. Da der ikke blev produceret flere eksemplarer af den fejlbehæftede model, fik forbrugeren tilbud om en anden type telefon. Forbrugeren afslog dog tilbuddet, da den telefon han blev tilbudt, var en udgået model.  Han bad i stedet om en telefon, der stadig var på markedet, men fik afslag fra sælger.

Forbrugeren klagede derfor til Forbrugerklagenævnet, der fastslog, at telefonen var mangelfuld. Ifølge købeloven kan en sælger undgå, at køber hæver købet, hvis han tilbyder afhjælpning af manglen eller omlevering. Omlevering skal ske med en genstand, der stemmer overens med aftalen. I den konkrete sag kunne afhjælpning ikke lade sig gøre, og sælgers tilbud om ombytning til en telefon af en anden model var ikke korrekt omlevering. Forbrugeren var derfor berettiget til at hæve købet og få sine penge tilbage.