Kan vi kræve ombytning af fyrfadsstage, der er eksploderet?

For lidt under et år siden fik jeg to mine fyrfadsstager i glas i gave, som var købt 23.07.04 i Inspiration.

I går aftes havde jeg gæster, og havde derfor tændt dem. Efter lidt tid eksploderer det ene fyrfadslys.

Da jeg mener, at der må være tale om en enkeltstående produktionsfejl (byttemærket under stagen var blevet helt sort af varmen), vil jeg spørge om følgende:

- Kan man med udgangspunkt i den danske forbrugerlovgivning kræve at få en ny tilsvarende fyrfadsstage?

- Eller er eksploderede fyrfadsstager bare noget, man må tage med som forbruger, og selv købe en ny?

Kvittering har jeg ikke, men der sidder byttemærker under stagerne, hvor der står hvor og hvornår de er købt.

Svar:

Hvis du har brugt fyrfadsstagerne korrekt – og det tyder alt på efter det oplyste – er der tale om en fejl, for en fyrfadsstage skal naturligvis kunne holde til, at der bliver tændt lys i den.

Efter købelovens regler om forbrugerkøb er der to års reklamationsret hvad angår fejl og mangler, og derfor kan du forlange at få en ny og fyrfadsstage mod at aflevere resterne af den, der gik i stykker.

Hvis du fremviser den anden stage – med byttemærket – burde det være tilstrækkelig dokumentation for, at du har fået de to stager i gave.