Skal min søn fortsætte med at betale telefonabonnement, når mobiltelefonen er blevet stjålet?

Min søn på 19 år har fået stjålet sin mobiltelefon. Han har købt telefonen på den sædvanlige måde, nemlig "betaling" for telefonen 1. kr. samt bundet abonnement i 6 mdr. I de 6 mdr. har han gratis SMS inkluderet i prisen.

Han får stjålet telefonen en aften og telefonen lukkes straks ved henvendelse til telefonselskabet - den kan altså ikke anvendes længere. Tyveriet anmeldes til politiet.

Telefonselskabet påstår nu, at han fortsat skal betale den faste månedlige abonnementspris, uagtet telefonen er stjålet og lukket så den ikke kan anvendes, hvilket vi har kontrolleret ved at ringe på den.

Kan det være rigtigt at han fortsat skal betale det aftalte abonnement, selv om telefonen ikke længere "eksisterer"?

Svar:

Juridisk set fortsætter abonnementet, og din søn kan benytte det, såfremt han anskaffer en anden telefon.

Det er ikke selskabets risiko, at en abonnent får stjålet sin mobiltelefon.