Dækker 3 måneders garanti på motor og gearkasse, når bilens benzintank nu er utæt?

Min datter har købt en brugt bil, hvor forhandleren gav 3 måneders garanti på "motor og gearkasse". Nu opdager hun, at der benzintanken er særdeles utæt.

Vi er begge rene novicer udi bilens røgt og pleje/anatomi, så nu spørger jeg om mekanikeren kan undslå sig i at udbedre skade.

Det er rart at vide ... hvor man står...

Svar:

Der gælder en såkaldt reklamationsret ved siden af den omtalte garanti, og derfor har din datter mulighed for at kræve benzintanken udskiftet gratis. Forhandleren skal udbedre fejl og mangler, fx en utæt benzintank, som ikke bør være ved en brugt bil i den pågældende årgang og til den pågældende pris.

Hvis fejlen viser sig inden for de første seks måneder efter købet, anses den - som udgangspunkt - at have været til stede, da den brugte bil blev købt, se eventuelt købelovens § 77a stk. 3 under denne linjes lovsamling.