For et par måneder siden fik jeg et nyt visa/dankort tilsendt fra min bank. Problemet
er nu at det nye visa/dankort er begyndt at gå fra hinanden. (kortet består af flere
lag, hvoraf det yderste er ligesom en kraftig gennemsigtig tape).
Jeg har været i banken og talt med dem om problemet, og de vil også gerne bestille
et nyt kort til mig, men de vil have at jeg skal betale for at få kortet udskiftet.
Da jeg har brugt kortet fuldstændigt ligesom mine tidligere kort og opbevaret det
i min pengepung, hvad jeg går ud fra at det er beregnet til, mener jeg at det må
være en defekt ved kortet.
Er et sådan kort omfattet af den 24 mdrs reklamationsret ligesom andre ting man
køber?
Og er der ikke noget med en formodningsregel om at man går ud af en defekt altid
har været der hvis den viser sig indenfor de første 6 mdr?
Svar:
Hvis banken har sendt dig et kort, som falder fra hinanden - eller hvordan vi nu skal udtrykke det - er der tale om en mangel, som banken gratis skal få udbedret. Viser manglen sig inden for de første seks måneder, anses den for at have været til stede på det tidspunkt, du modtog kortet, medmindre banken kan bevise noget andet.
Med venlig hilsen
Erik Frodelund