Har min bank ret i, at jeg selv skal betale for at udskifte et nyt dankort, der falder fra hinanden?

For et par måneder siden fik jeg et nyt visa/dankort tilsendt fra min bank. Problemet er nu at det nye visa/dankort er begyndt at gå fra hinanden. (kortet består af flere lag, hvoraf det yderste er ligesom en kraftig gennemsigtig tape).

Jeg har været i banken og talt med dem om problemet, og de vil også gerne bestille et nyt kort til mig, men de vil have at jeg skal betale for at få kortet udskiftet.

Da jeg har brugt kortet fuldstændigt ligesom mine tidligere kort og opbevaret det i min pengepung, hvad jeg går ud fra at det er beregnet til, mener jeg at det må være en defekt ved kortet.

Er et sådan kort omfattet af den 24 mdrs reklamationsret ligesom andre ting man køber?

Og er der ikke noget med en formodningsregel om at man går ud af en defekt altid har været der hvis den viser sig indenfor de første 6 mdr?

Svar:

Du har ret i dine juridiske synspunkter.

Hvis banken har sendt dig et kort, som falder fra hinanden - eller hvordan vi nu skal udtrykke det - er der tale om en mangel, som banken gratis skal få udbedret. Viser manglen sig inden for de første seks måneder, anses den for at have været til stede på det tidspunkt, du modtog kortet, medmindre banken kan bevise noget andet.