Forældes overtræk på bankkonto på 3 år eller 10 år?

Min kæreste fik her for nylig et mærkeligt brev fra en bank, lydende på, at der var et overtræk på en konto hun tilsyneladende havde haft tilbage i 2010.

Der var hverken konto nr. dokumentation eller andet, kun en ordlyd som sagde du skylder os et beløb som følge af et overtræk.

Min kæreste kunne ikke selv erindre at hun skulle have dette overtræk, så vi bad om dokumentation for dette og modtog så nogle kopier af gamle kontoudskrifter.

Spørgsmålet er så om overtræk på en konto kommer ind under 3 eller 10 års forældelse.

Det skal lige bemærkes, at det er første gang siden 2010, at der kommer noget fra pågældende bank vedr. dette. Der er ikke underskrevet nogen for for gældsbrev eller noget andet.

Svar:

Overtræk på en bankkonto forældes på 10 år.

Renter, der er ældre end 3 år, er naturligvis forældede

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus