Skal jeg betale 4.500 kr. i erstatning for reservation af julefrokost på en forkert grænsekro?

Jeg er kommet i en rigtig træls situation. På mit arbejde som leder i en børnehave, lover jeg i august 2003, at kontakte grænsekroen, hvor vi ønsker at afholde vores julefrokost. Da jeg ikke kan finde tlf.nr, slår jeg op på søgemaskine på internettet under grænsekro. Jeg får ikke set efter om det er den rette hjemmeside jeg er kommet ind på, men klikker straks på kontakt. her forespørger jeg om mulighed for reservation af 10 db. værelser fra den 5 til 6/12 og om de vil være venlige at give mig et tilbud.

Da vi når hen i september, og jeg ikke har hørt noget fra Rudbøl Grænsekro får jeg telefonnr. oplyst via oplysningen. Jeg spørger, hvorfor de ikke har svaret på min mail, får oplyst at de har haft nogen problemer, men jeg kan stadig nå, at bestille værelser, jeg får via post fremsendt bekræftigelse og girokort til depositum, som vi straks betaler. I begyndelsen af november aftaler vi endeligt, hvor mange vi kommer.

I uge 48 bliver vi ringet op, et personale tager telefonen, der bliver spurgt om, hvor mange vi kommer til julefrokost, hun er noget forvirret. Vi snakker lidt om, at de vist har stress eller har glemt at tale sammen. Mandag i uge 49 bliver vi igen ringet op, da er det et andet personale der taler med en der vil have styr på vores julefrokost. Jeg beder et personale om at ringe og spørge hvad der sker, derved opdager vi, at det ikke er Rudbøl Grænsekro der ringer til os, men derimod Den gamle Grænsekro i Christiansfeld. Nu ringer jeg til Christiansfeld og spørger, hvad det er de har gang i, det går op for mig, at det er deres hjemmeside jeg har haft fat i i august. Jeg spørger hvordan han kan forvente at vi har en aftale når han ikke har hørt fra mig i 3 1/2 måned. Han svarer at han har sendt en mail, hvori han bekræfter aftalen og afgiver tilbud, hvortil jeg svarer at jeg aldrig har modtaget den mail, og anmoder om at få en kopi, den kommer den 5/12 sammen med en regning på 12.000,-kr. Jeg ringer derned, hvor jeg taler med en kvindelig ansat jeg er gal og forklarer at vi ikke kommer, det har jeg jo allerede sagt, forklarer hende at jeg sender regningen retur, det gør jeg den 8/12 sammen med et brev der beklager og forklarer, hvad der er sket. Vi hører ikke mere. I sidste uge kom jeg tilbage fra ferie og der ligger et brev fra en advokat, at vi skal betale 12.000,-kr. Det er mange penge, det er mig der hæfter for det, idet det er mig der har klokket i det. Jeg får en god snak med advokaten. Hun aftaler i dag, at han vil acceptere en betaling på 4.500 kr.

Jeg undrer mig, jeg troede IT handel var sikker, og at det var forholdsvis umuligt at bestille noget man ikke var sikker på at have bestilt eller købt. Når jeg handler både med firmaer og på aktioner, skal man flere gange hakke af, inden godkendelse er igennem. Ved aktioner er det meget tydelig gjort at der ingen fortrydelsesret er. Ved almindelig IT handel er der 14 dages fortrydelsesret, som jeg har forstået det. Hvordan forholder det sig, når man har en forespørgsel, som jeg ikke får bekræftiget. Jeg vil jo mene at når sælger ikke hører yderligere fra mig, hvordan kan han så forvente at jeg har bestilt varen.

Jeg har også haft problemer med mail systemet på mit arbejde, men det har mest været modtagelse af uønskede mails om viagra m.v. Jeg sletter alt uåbnet som jeg ikke kender afsender på. Men jeg ved at jeg ville haft åbnet, hvis der havde stået grænsekroen. Jeg har været tilbage i mine gemte mails tilbage til 2.8. og den var der ikke, jeg har spurgt på kommunen om de kunne hente slettede mails frem, det kan de ikke de gemmes kun en måned.

Skal jeg acceptere at jeg har været en idiot, og betale de 4.500,-kr.?

Jeg anede virkelig ikke at jeg havde kontaktet en forkert kro, og jeg forstår ikke,  at kroejer ikke skal have en endelig accept af mig, hvordan kan man ellers sikre sig fortrydelsesretten?

Svar:

Du har i din e-mail bedt kroen om at give dig et tilbud på det pågældende ophold

Kroen har så pr. mail fremsendt et tilbud til dig om, at prisen vil være 600 kr pr person

Kroen bliver bundet af sit tilbud, når dette kommer frem til dig, men da det aldrig kom frem, har kroen på intet tidspunkt været bundet over for dig

Du bliver først bundet ved en accept at kroens tilbud, når din accept kommer til kroens kundskab, men da du aldrig har modtaget tilbuddet, og naturligvis ej heller har sendt en accept, er der ikke indgået nogen bindende aftale mellem dig og kroen

Situationen vil være en anden, hvis man betragter din første e-mail som en bindende bestilling, men det fremgår jo klart af indholdet, at du ønsker at få et tilbud på prisen, og svaret fra kroen, som du aldrig modtog, viser jo også, at kroen var klar over, at den afgav et tilbud til dig, som du skulle acceptere,  og ikke blot en ordrebekræftelse.

Kroen kan efter min vurdering ikke gøre dig ansvarlig for et muligt tab på 4.500 kr. Dette resultat følger af aftalelovens almindelige regler om indgåelse af bindende aftaler. Disse regler gælder også, når aftalerne indgås via email-korrespondance

Du har i øvrigt ikke 14 dages fortrydelsesret, da der jo ikke er tale om et et såkaldt  fjernsalg. Dette defineres i forbrugeraftalelovens § 10 a som  en aftale om køb af varer, om tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og

2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende

Aftalen er ikke indgået som et led i et system for fjernsalg, blot fordi du har fundet kroen via internettet

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus