Må kioskejer købe 120 flasker Cola på tilbud i supermarked?

For nylig havde Føtex timesalg på en søndag, hvor de solgte 1½ liters sodavand til 10 kr. stykket - med et maksimum på 10 flasker pr. person.

Jeg ved godt, at der ikke er nogle der kan forhindre folk i at gå ind i butikken flere gange og hente 10 flasker af gangen.

Rent tilfældigt bemærkede jeg en lille rød bil totalt fyldt op med 1½ liters flasker. Jeg talte dem og der var 100 flasker. Kort efter så jeg 2 kendte ansigter, nemlig vores lokale kioskejer og hans ekspedient (samlever?), komme ud af butikken med hver deres vogn med 10 1½ liters cola, og det var også deres bil, så de kørte derfra med 120 flasker!

Det er jo et ret stort kvantum, så jeg tvivler på, at det er til privat forbrug.

Mit spørgsmål er så: er det lovligt, hvis de sælger cola'erne videre i deres kiosk?? Måske tager jeg fejl, men jeg synes det så ud som om de bare skulle skynde sig væk - de kiggede flere gange rundt, mens de skyndte sig at fylde bilen op med de sidste flasker .... dårlig samvittighed eller ...

Svar:

Det er fuldt ud lovligt at købe sodavand på tilbud, fx som det omtalte, i et supermarked for bagefter at videresælge flaskerne i en kiosk.