Skal en fejlagtig restskat betales?

Til Danmarks familieadvokat

I 1993 tog jeg til Indien på studietur som tandlæge, og fik i denne forbindelse et Rejselegat på 4500 kr (skattefrit). I samme år modtog jeg et brev fra Århus skattevæsen (jeg boede dengang i Århus), hvor de skrev, at beløbet var skattepligtigt. Jeg henvendte mig personligt på skattekontoret og meddelte, at der var tale om et rejselegat, og afleverede en bekræftelse fra Århus Tandlægeskole.

Nu efter 2 år får jeg påny en skrivelse fra Århus Skattevæsen, hvor de igen opkræver skat for rejselegatet. Jeg henvendte mig atter og de meddelte mig, at de aldrig havde fået førnævnte bekræftelse fra Århus Tandlægeskole. Jeg sender en ny kopi af bekræftelsen til Skattevæsnet. Herefter sendte de mig et brev, hvori de skriver, at sagen vil blive behandlet med en ekspeditionstid på 2-3 måneder. I mellemtiden bedes jeg betale beløbet på 2500 kr.

Mit spørgsmål lyder: Kan det være rigtigt, at jeg skal indbetale disse penge, når det er Skattevæsenet, der i første omgang begik en fejl og når jeg er sikker på, at pengene er skattefri?

Med venlig hilsen

S R-E

Svar

Vi mener desværre, at skattevæsenet har ret til at opkræve skatten, selv om det skulle være ret så sikkert, at årsopgørelsen er fejlagtig. Du kan så blot trøste dig med, at du får renter af det for meget erlagte beløb.