Hæfter jeg for min 13-årige søns opkald til en sex telefon?

Jeg har modtaget regninger fra et selskab for telefonopkald på 2.600 kr. På regningerne er ydelserne defineret som "Konference kald TV København".

Det viser sig, at det er min søn som er 13 år, der flere gange har benyttet min mobil telefon og min privat telefon (uden min viden - og uden tilladelse) til at ringe til en sex telefon. På regningen står der "Minimum debitering 10 minutter" pris Kr. 20,00.

Det er klart, at både jeg og min søn, som ikke vidste at det kostede kr. 200,- pr. opkald, er meget kede af situationen. Nu er spørgsmålet, om jeg som far kan blive gjort juridisk ansvarlig for denne regning?

Kan han?

Svar:

Da du ikke har indgået nogen aftale med det pågældende firma, er du naturligvis ikke forpligtet til at betale regningen. Din søn er mindreårig og er derfor heller ikke forpligtet til at betale for den. Det er en fast praksis vedr. sådanne tjenester i Forbrugerklagenævnet.

Du skal derfor skrive til selskabet og meddele, at du ikke agter at betale, da du ikke har benyttet deres tjeneste. Du kan oplyse, at det er din mindreårige søn, men at han som følge af sin alder heller ikke er forpligtet til at betale. Hvis de fortsætter med at rykke for betaling - kan du - for at få fred - indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet - klageskema og vejledning finder du på www.fs.dk

Med venlig hilsen

Birgit Thrusholm

Ret & Råd, Køge