Skal jeg betale regning for, at min computer uden min viden har besøgt en pornoside?

Jeg synes jeg kommer i klemme med noget jeg ikke har styr på og det er min computer.

Den kan bringe mine årer til at koge, pludselig ryger der regninger in fra et selskab, der påstår, at jeg går og kigger porno på min computer. Dette er det eneste jeg ikke gør.

Jeg har tit oplevet at min computer laver noget af sig selv og jeg har problemer med at stoppe dette. Jeg er ingen computernørd og bruger den som husbehov.

Kan jeg gøres ansvarlig for disse regninger ellers skal min computer arresteres

Svar:

Da regningerne kommer fra et selvstændig selskab, som du ikke har nogen aftale med, er du ikke forpligtet til at betale for regningerne, medmindre du på nettet har accepteret at benytte deres tjenester mod betaling.

Det er såvel Forbrugerklagenævnet som Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det er udbyderen der må sikre sig, at du har fået oplysninger om, at det koster noget at se på nogle bestemte sider, samt prisen herfor - ellers foreligger der ingen aftale - og du vil ikke være forpligtet til at betale.

Jeg vil anbefale dig at skrive til selskabet og afvise at betale - under henvisning til, at du ikke har indgået nogen aftale med dem. Send brevet anbefalet og gem en kopi.

Med venlig hilsen

Birgit Thrusholm

Ret & Råd, Køge