Kan min 14-årige datters far forlænge børneopsparingen til hun fylder 21 år?

Min datter, som nylig er fyldt 14, har en børneopsparing. Vi oprettede den til hende da hun var 2-3 år. Siden da er hendes far og jeg blevet skilt (jeg har den fulde forældremyndighed). Børneopsparingen er oprettet i faderens navn, og jeg har ikke indsat penge på den siden vi blev skilt - om han har, ved jeg ikke.

Aftalen ved skilsmissen var, at opsparingen skulle bindes, indtil hun blev 14, og vi skulle så på det tidspunkt tage stilling til yderligere bindingsperiode, og det er jo tilfældet nu, men så kommer problematikken.

Jeg ønsker at opsparingen skal forlænges indtil vores datter fylder 18 år - men åbenbart har han - uden at spørge eller få samtykke fra mig - bundet den frem til hun fylder 21 år - kan han det ??

Svar:

Ja, der kan kan godt.

Retten til at forlænge bindingsperioden på en børneopsparingskonto tilkommer indskyderen, også selv om denne ikke har del i forældremyndigheden og dermed værgemålet for barnet.

Du kan læse mere om børneopsparingskonti på emne nr. 651-1.