Er Dankort gyldigt betalingsmiddel, når jeg har glemt pinkoden?

Jeg ville i en forretning betale med mit dankort (med billede) men pludselig kunne jeg ikke huske min pin-kode. Derfor spurgte jeg høfligt om forretningen havde en "slæde" til betalingskort. De svarede, at det havde de, men den brugte de kun i nødstilfælde og det gav dem i øvrigt for meget papirarbejde.

Så sagde jeg, at jeg mente at jeg havde gyldigt betalingsmiddel og at jeg gerne ville have varerne med. Igen fik jeg afslag og denne gang var begrundelsen at mit kort kunne være stjålet. Jeg viste både kørekort og billede på betalingskortet men fik stadig afslag efter en længere diskussion.

Mit spørgsmål til jer er derfor om forretningen er berettiget til at afvise mit kort som gyldigt betalingsmiddel eller ej. Hvis de skal acceptere kortet, når jeg har vist gyldig legitimation, hvad kan jeg så "slå dem i hovedet med" næste gang jeg kommer i forretningen?

Svar:

Forretningen har ret til at afvise betalingen, når du ikke kan huske din pin-kode. Derfor kan jeg ikke rigtig give dig noget at "slå dem i hovedet med", da du kun kan tage hævn ved fremover at handle i andre forretninger.