Kan vi starte vort firma som interessentskab?

Vi er 2 gode venner, som har en stor kompetence samt viden  inden for et meget efterspurgt område. Vi kunne godt tænke os at starte et firma op sammen, som vi begge vil være medejere af.

Vi har ikke pengene til et anpartsselskab p.t. (ved godt at der kan ansættes andre værdier end kr. og øre !), men har lidt opsparing som dækker vores private omkostninger i et 3-6 måneders forløb, mens vi får løbet firmaet i gang.

Mit spørgsmål er så, hvilken form man kan vælge under de beskrevne forudsætninger - kan man f.eks. være 2 om at eje et "enkeltmands-firma, eller hva' ??

Hvad ville være den bedste løsning i en 3-6 måneders opstartsfase, inden vi forhåbentlig kan stifte et anpartsselskab, når "ordrerne ruller ind" ?? :-)

Svar:

"Den bedste løsning" kræver individuel rådgivning på et andet plan end jeg kan give dig her.

Men jeg kan oplyse at hvis I er to og ikke ønsker at skaffe kapitalen til et anpartsselskab gælder følgende:

I kan stifte et interessentskab (i/s). Det kræver ingen indskudskapital. I hæfter hver især 100 % for alle forpligtelser I påtager jer. I bør lave en aftale om jeres indbyrdes rettigheder og pligter herunder i henseende til arbejdsindsats, udbytteudlodning og opsigelse og måske konkurrenceklausuler, kundeklausuler og så videre. En sådan aftale hedder en interessentskabskontrakt. Har  I ikke en sådan kan det skabe problemer for jer senere fordi I bliver grebet af nogle formodningsgrundsætninger der skal dække hvis der er noget  I bliver  uenige om. Det kan være lidt uoverskueligt hvad man så bliver dækket af eftersom i/s'et er ulovreguleret - det er ren domstolspraksis og almindelig obligationsret m.v.. Laver I en i/s-kontrakt kan I selv i højere grad bestemme hvad der skal gælde netop for jeres vedkommende.

Skattemæssigt har i/s'et den fordel at hvis der er underskud kan I få glæde af det på jeres personlige selvangivelser. i/s'et er nemlig ikke et selvstændigt skattesubjekt - det vil I stadig være begge to hver for sig.

Med venlig hilsen

Keller Advokatfirma

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Non-practising Solicitor of the Supreme Court of England and Wales