Kan min søn hæve købet af en mangelfuld mobiltelefon?

Min søn på 18 år købte for godt to måneder siden en mobiltelefon til 2500 kr. Kort tid efter bad han sælger om at skifte cover på telefonen hvilket sælger  indvilgede i uden betingelser. Siden da har telefonen været i stykker og har været til reparation 4-5 gange og er til reparation p.t. og har været det i 3 uger og der vil gå en uge mere.

 Min søn vil nu hæve købet og have sine penge tilbage, men det nægter sælger at imødekomme: Kan sælger det?

Svar:

Når man køber en ny telefon, skal man ikke finde sig i, at den ustandseligt er til reparation. Spørgsmålet er, om det er den samme mangel ved telefonen, som sælger tilsyneladende ikke kan finde ud af at afhjælpe.

Er dette tilfældet - kan din søn ophæve købet efter købelovens regler - idet afhjælpning ikke er sket inden rimelig  tid. I givet fald skal din søn meddele sælger, at han vil ophæve købet såfremt han ikke får telefonen tilbage i repareret stand inden en kort frist - eller såfremt telefonen igen går i stykker.

Er der tale om forskellige fejl hver gang, er det mere tvivlsomt, men en afhjælpning/reparation på en ny telefon bør ikke vare 4 uger. Vil forretningen ikke acceptere, at han ophæver købet - kan han indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, Amagerfælledvej 56, 2300 København S. Det koster 80 kr. at få behandlet sin sag ved Forbrugerklagenævnet.

Med venlig hilsen

Birgit Thrusholm

Ret & Råd, Køge

Danmarks Familieadvokat samarbejder med Ret & Råd.