Har min søn vundet 15.000 isvafler?

Min søn har hos McDonald vundet en 3. præmie på et skrabelod.

På loddet stod der følgende:

    1. Præmie: 300 stk. Dinosaur Playstation spil
    2. Præmie: 500 stk. biograf billetter
    3. "Trøste" præmie: 15.000 stk. isvafler

Bemærk at der ikke står "præmier" i flertal, men "præmie" i ental - altså een 1., 2. og 3. præmie.

Jeg har derfor henvendt mig til den pågældende McDonalds for at afhente de 15.000 stk. isvafler. En venlig mand som jeg tror er chefen bekræftede, at teksten godt kunne fortolkes således at jeg havde vundet 15.000 isvafler, men at det selvfølgelig var en fejl fra deres reklamebureau's side, som også var blevet påtalt over for reklamebureauet - jeg havde selvfølgelig kun vundet een isvaffel.!

Kan man sådan bare henvise til en trykfejl - der står ikke noget på loddet om, at der tages forbehold for den slags?

Jeg vil selvfølgelig ikke vide hvad jeg skal stille op med 15.000 isvafler, men det er mit problem og ikke McDonalds.

Svar:

Det er rigtigt, at teksten på skrabeloddet kan opfattes på den måde, du gør det.

Men en udfyldende fortolkning vil - desværre for dig - føre til et andet og mere logisk resultat, så din søn må nøjes med en isvaffel. Du bør med andre ord kunne indse, at der er tale om en fejlskrift, da det ganske enkelt ikke kan være rigtigt med en trøstepræmie på 15.000 isvafler..