Må værkstedet beholde mine reservedele?

 Jeg har lige fået sat et RS styling kit på min Ford Focus.

Sættet købte jeg monteret og lakeret via en annonce, som mit værksted sendte rundt til deres kunder.

Nu skal jeg til at hente bilen og mener så, at det er meget naturligt, at jeg får de gamle dele med hjem.

Bilen er  kun 1½ måned gammel og har kørt 3000 km, så de er jo næsten nye.

Men værkstedet mener, at det er deres dele!

Kan de beholde delene uden at der på noget tidspunkt har været en aftale om det?

I annoncen stod der intet om, at de ville beholde de gamle dele, og de har heller ikke på noget tidspunkt gjort mig opmærksom på det, før jeg nu skal hente bilen og beder dem om delene.

Nu siger de, at de er deres.

Det drejer sig om Front/Bag/Side skørt samt en udstødning.

Svar:

Hvis du med værkstedet har aftalt, at delene skal udskiftes, har du formentlig betalt for både arbejdsløn og nye materialer.

Efter min opfattelse er de gamle dele derfor også dine.

Hvis værkstedet vil beholde dem, burde det have betinget sig det i enten markedsføringen eller aftalen.

Det er deres bevisbyrde, at de har ret til at beholde de gamle dele.

Svaret afhænger af indholdet af den aftale, som I har indgået.

Med venlig hilsen

Brian Bruun Hansen, advokat

RET&RÅD, Ballerup

jug-logo.jpg (14017 bytes)