Kan staten kræve SU tilbage efter 5 måneders studie?

Jeg var fra august 1999 på SU. Jeg havde et job i forsvaret forinden. Jeg fik i alt 4 mdr. på SU, idet jeg frameldte 1 måned.

Nu har jeg fået et krav fra SU-styrelsens indkomstkontrol på tilbagebetaling af, hvad der svarer til over 3 mdr. SU fra 1999!

Mit spørgsmål er så:
Den indkomst, man har tjent i det år man påbegynder sin SU, tæller den med i den indtjening man må have over hele året?

Og i så fald: hvordan får man så råd til at finansiere sin uddannelse når man som bekendt skal bruge tiden på at læse og ikke arbejde, idet jeg synes, at man egentlig straffes for at have haft arbejde tidligere - det svare vel til at lave en lov med tilbagevirkende kraft?

Svar:

Jeg forstår så udmærket dit synspunkt med hensyn til det uigennemtænkte ved SU-systemets måde at beregne maksimumindkomst på.
Jeg står selv med et lignende problem, om end det er "omvendt"; jeg har studeret den første halvdel af året, og så fået arbejde den sidste halvdel.

Imidlertid er SU-styrelsens måde at beregne maksimumindkomsten ud altid baseret på årsindkomsten, hvilket giver os begge et problem, da vi begge har tjent "for meget" på et år.

Problemet kan nogle gange løses ved at fravælge SU i en eller flere måneder, så maksimumbeløbet stiger. Du ville formentlig skulle have betalt alle de 4 måneders SU tilbage, hvis du ikke havde fravalgt den ene måned som du gjorde - hvis det er en trøst!

Sådan er SU-systemet - og det har været det længe. Der er således ikke tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft. Dine tutorer, studievejledere eller lignende burde efter min mening have fortalt dig om dette, da du startede på studiet, da det er et problem, som forholdsvis mange støder på.

Vær opmærksom på, at du kan få den fravalgte måneds SU udbetalt i dit sidste studieår, såfremt du fuldfører dit studie på normeret tid.

Ulrik Grønborg

Århus