Må jeg selv vælge om jeg vil betale af på renterne eller på hovedstolen?

Jeg har gransket oplysningerne om rentefradrag, men kan ikke rigtigt  kombinere det med mit specifikke problem.

Jeg har en gæld til pengeinstitut, der ikke er blevet afdraget på i ca. 5 år pga. min manglende økonomiske formåen. Der er selvfølgelig blevet tilskrevet  renter løbende, så renterne nu udgør halvdelen af den totale gæld.

Mit spørgsmål går på, om jeg kan trække disse renter fra nu, hvor jeg er  begyndt at afdrage gælden ? Og om det er op til mig selv, at bestemme hvor  meget af afdraget der er renter/afdrag på lånet ?

Svar:

Som debitor (skyldner) har du en såkaldt påvisningsret. Det vil sige du kan bestemme om du betaler på hovedstolen eller renter. Skattemyndighederne skal anerkende dit valg. Du kan derfor fradrage alle betalinger som betaling af rente, indtil de tilskrevne renter er betalt.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen