Må et firma automatisk runde et beløb op?

Efter en dejlig sommerferie havde jeg 9 filmruller, som jeg skulle  have fremkaldt.  Disse sendte jeg til et postordre-fremkaldelses-firma, som jeg normalt bruger.

Jeg lægger nu mærke til på fakturaen, at de har afrundet beløber opad.  Tager man alle punkter på fakturaen bliver summen 687,95 kr.  Alligevel har de skrevet "TOTAL 688,00"

Dette synes jeg egentlig ikke er rimeligt, da det jo er et girokort,  og da jeg betaler det via homebanking kan jeg sagtens betale ned til enkelte øre.

Skal jeg nøjes med at betale 687,95?

Svar:

Du kan nøjes med at betale 687,95 kr., for der kan ikke foretages afrunding, når betalingen sker elektronisk, fx med betalingskort, checks  eller giro, medmindre "det er aftalt mellem parterne" - for nu at citere en udtalelse fra Industriministeriet i forbindelse med fortolkningen af  afrundingsreglen i møntloven.