Skal jeg opgive navn og adresse for at kunne bytte en gave?

Er man forpligtet til at udlevere sit navn og adresse når man bytter en  gave??

Jeg har været i Føtex for at bytte en nissehue til 30,00 kr. og selv der skulle de have mit navn og adresse!

Jeg er meget interesseret i at vide, om man kan tvinges til at udlevere sådanne oplysninger, "bare" for at bytte en gave!?

SVAR:

Efter dansk lovgivning får du ingen bytte- eller fortrydelsesret hvad angår varer, der er købt i butikker. Men en del forretninger har frivilligt indført forskellige ordninger, og i sådanne ordninger kan der udmærket stilles krav om, at man skal oplyse navn og adresse for at få byttet en vare - som i det omtalte eksempel med Føtex.