Skal min svoger betale gebyr for ikke-reparation af sin video?

For en uges tid gik min søsters videomaskine i stykker. Min svoger tog den så til den lokale radioforhandler. Han forklarede der, at maskinen var gammel (8-9 år), så det var begrænset hvad de var villige til at bekoste på den. Han spurgte så om de ville finde ud af hvad det ville koste at få den repareret, og uden yderligere bemærkninger sagde de, at det ville de da godt.

Da han så vendte tilbage for at få svaret, var prisen 970 kr. for at få den repareret. Det mente min svoger var mere end den var værd, så det ville han ikke have lavet. OK sagde reparatøren, det bliver lige 250 kr. i fejlfindingsgebyr!

Efter en lille tænkepause kom det så frem at det var han da villig til at se stort på, hvis de købte en ny video hos ham!

Efter min overbevisning er det i bedste fald dårlig forretningsmoral, men er det lovligt? Der blev ikke oplyst noget om et sådan fejlfindingsgebyr på forhånd, for så havde de valgt slet ikke at få den tjekket.

SVAR:

Ja, det er fuldt ud lovligt med et sådant honorar, da radioforhandleren har brugt tid på at finde ud af, hvad der er galt med videoen.

Din svoger har bestilt en ydelse - nemlig at finde fejl på videomaskinen - og den kan forhandleren kræve betaling for.

Det er i øvrigt helt sædvanligt med et beløb på 250 til 300 kr.