Hvad er betalings- og leveringsbetingelserne ved køb på internet-auktion?

Ind i mellem besøger jeg en dansk hjemmeside, hvor man kan sætte ting på auktion, og/eller købe varer brugt. Det er sket et par gange, jeg har "vundet" en auktion, og sælger i annoncen ikke har skrevet noget om sine leverings- eller betalingsbetingelser. Det sker også ofte, at køber og sælger bor langt fra hinanden, og varen derfor må sendes med posten. De to store spørgsmål er:

Hvem skal betale portoen ?

Skal køber betale for varen, inden sælger sender varen ?.

Et bispørgsmål er:
Kan en sælger skrive i en "annonce", hvem der skal betale porto og hvornår varen skal betales (forudbetaling eller via efterkrav) ?.

SVAR:

Internetauktioner er en af de nyere former for handel, men ikke desto mindre er det juridisk set en ganske almindelig købsaftale, der bliver indgået mellem køber og sælger, og man kan finde vejledning til løsning af tvivlsspørgsmål i købeloven.

Købelovens § 9 siger, at "sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig."

Med andre ord har sælgeren ikke pligt til at betale for portoen, hvis det ikke udtrykkeligt er aftalt - køberen må betale portoen eller komme og hente varen selv!   Har sælgeren forud for handlen gjort tydeligt opmærksom på sine betingelser (for eksempel i en annonce, som du nævner) må det dog være disse betingelser, der gælder. Så må man som køber så vurdere, om man vil handle hos ham eller ej.

Til gengæld kan køberen ikke tvinges til at betale for varen INDEN sælger afsender den. Det eneste sælgeren kan kræve, er at køberen betaler senest samtidig med varens modtagelse, dvs. pr. efterkrav. Dette følger direkte af købelovens § 15.

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg