Bortfalder garantien på min Mazda, hvis jeg selv rengør bremserne?

Jeg har en ny Mazda 626, som skal til den periodiske serviceeftersyn.

Jeg vil selv rengøre bremserne på den og derfor skal værkstedet ikke udføre dette - ellers alt andet, og jeg har gjort opmærksom på, at jeg er indforstået med, at garantien på mine bremser bortfalder, men værkfører påstår, at hvis han ikke udfører hele servicen, vil den totale garanti på hele bilen være tabt, kan det virkelig være rigtigt?

SVAR:

Den sædvanlige frist på et år til at reklamere over fejl og mangler bortfalder ikke, selv om du udføre forskellig service på egen hånd.

Men er der tale om en forlænget eller udvidet garanti, kan det godt være rigtigt, men i så fald skal det fremgå af reglerne for denne, udvidede forpligtelse fra sælgerens side.