Må taxaer kræve 6 kr. i gebyr ved betaling med dankort?

Er det lovligt, når taxaer opkræver 6,- i gebyr for betaling med dankort?

SVAR:

Konkurrencestyrelsen har d. 02.03.2000 bestemt, at et sådant gebyr ikke er lovligt.

Dette følger af lov om betalingskort § 20, stk. 3, hvor det hedder, at gebyret ikke må overstige betalingsmodtagers gebyr for betalingstransaktionen til kortudsteder. Da pengeinstitutterne ikke opkræver et særskilt gebyr fra vognmanden, kan denne ikke kræve gebyr fra kunden.