Må radioforhandler oplyse til licenskontoret, at jeg har lejet et TV?

Jeg har sidste efterår lejet et TV, som jeg modtog dagen efter med en lejekontrakt som jeg skrev under på.

Det var jo fint nok men så her i sidste uge modtog jeg et brev fra licenskontoret, hvor jeg blev oplyst om at min radioforhandler  havde meddelt, at jeg havde anskaffede mig et TV. sammen med brevet kom en opkrævning på licensen fra september 1998 og til nu på kr.1814,66

har radioforhandleren ret til at videregive fortrolige oplysninger til licens kontoret?

Det har jeg da ikke skrevet under på, men kan de gøre det uden min underskrift?

SVAR:

Udlejningsfirmaer og forhandlere af tv-apparater ikke bare MÅ, men har direkte PLIGT TIL at oplyse navne og adresser på alle, der lejer eller køber fjernsyn.

Køber du fx et TV hos Bilka eller Fona, vil salget helt automatisk bliver indberettet til DR's licenskontor.