Hæfter min datter for samtaler for 4.400 kr., som en tyv har ført på hendes mobiltelefon?

Jeg har et spørgsmål vedr. tyveri af mobiltelefon.

Min 18-årige datters mobiltelefon bliver stjålet en fredag eftermiddag, men hun opdager det først mandag, hvor vi kontakter mobiltelefonselskabet og får lukket telefonen.

Der er i perioden fra fredag til mandag blevet talt til ind- og udland for kr. 4.400.

Er vi forpligtede til at betale hele beløbet eller er der bestemmelser i lov om betalingskort, der kan begrænse vores tab.

Alternativt kan en indboforsikring dække tabet.

SVAR:

Der er ingen bestemmelser i lov om betalinskort, der kan begrænse tabet i dette tilfælde, lige som jeg heller ikke kan forestille mig - uden at være helt sikker - at tabet kan dækkes via jeres indboforsikring.

Tyvene har jo kun kunnet benytte telefonen - eller rettere ringe på jeres datters konto - fordi telefonen har været tændt, så der ikke skulle benyttes en PIN-kode. Og jeg vil anse det for groft uagtsomt, at hun ikke på et tidligere tidspunkt er blevet opmærksom på den forsvundne og tændte mobiltelefon.