Kan vi kræve ombytning af ubrugt fotografiapparat?

Vi har købt et fotografiapparat helt nyt ved en forhandler uden nogen form for aftale til vores datter`s fødselsdag.

Fotografiapparattet har vi haft til at ligge derhjemme i 2 uger naturligvis uden at blive brugt.

Da så vores datter ikke er interesseret i det, vil min kone leverer det tilbage for enten at få et tilgodebevis på de 850 kr eller pengene tilbage.

Min kone må desværre erfare, at forhandleren hverken vil kun give os et et tilgoebevis eller pengen tilbage.

Er dette i orden?

SVAR:

Efter dansk ret kan et sådant køb hverken fortrydes eller kræves ombyttet, medmindre forretningen frivilligt har indført sådanne ordninger. Eller sagt på andet vis: Købt er købt - og det har I ikke krav på at få ændret på.

Køber I fx et tv i en forretning og ti minutter senere ser det samme apparat i en anden butik, men 1.000 kr. billigere, så er det bare ærgerligt. I har ingen mulighed for at fortryde købet (og fx få en tilgodeseddel), medmindre forretningen frivilligt har indført en sådan ordning.

Den pågældende fotoforhandler kan udmærket tilbyde jer at tage apparatet tilbage til en lavere pris, fx 650 kr., lige som han kan sige blankt nej til at tage det tilbage. Men I kan selvfølgelig vælge at handle et andet sted i fremtiden.

Sådan er reglerne, når det gælder køb i butikker og indkøbscentre!