Er sportsforretnings annoncering med før/nu pris lovlig?

En sportsbutik har i en søndagsavis en annonce med tilbud på en vare fra torsdag morgen. Denne vare er sat ned fra 699 kr. til 399 kr. og jeg går der ind tirsdag for at se, om det er noget man skal gå efter, når det bliver torsdag.

Jeg får så at vide, at forretningen først er ved at pakke varen ud.

Mit spørgsmål er, om man godt må annoncere med en tilbudsvare, når den ikke har været i butikken. For varen bliver jo først solgt fra torsdag, og er aldrig blevet solgt til den annoncerede pris på 699 kr.

SVAR:

Hvis der i det pågældende reklameblad står fx "nedsat pris", "før/nu pris" eller blot "nu pris", så skal den pågældende vare i en periode forud have været solgt i sportsforretningen til den høje pris. I modsat fald er det klart i strid med markedsføringslovens § 2 stk. 1, og det kan du få Forbrugerombudsmanden til at skride ind overfor!