Kan jeg få erstatning for akvariefisk, der er blevet forgiftet af siliconelim?

Jeg var fornylig inde i en forretning og købe en tube siliconelim, som skulle bruges til at lime et akvarie med.

Jeg mente, at hvis jeg spurgte ekspedienten om råd fik jeg et rigtigt og kvalificeret svar. Så jeg sagde jeg skulle have noget lim til at lime et akvarie med. Ekspedienten kom med den og jeg betalte den.

Jeg limede mit akvarie med den, fyldte vand i og lod det stå og køre i 14 dage med filter og luft på som man skal.

Så gik jeg ned i forretningen og købte 5 stk fisk til 600 kr, kom dem i akvariet. Et kvarter efter var de døde. Jeg kontaktede forretningen, og spurgte hvad der var galt, og han spurgte om jeg havde limet akvariet om og jeg sagde ja. Han sagde så at det var limen.

Jeg gik til forretningen, hvor jeg havde købt limen, og sagde som det var.

Det kunne han ikke forstå, for han sagde, at der stod, at den ikke var sundhedsskadelig. Han kontaktede så leverandøren og sagde, at han havde en erstatnings sag.

Her står vi så. Hvem skal erstatte mine fisk? Forretningen eller leverandøren.

Jeg mener forretningen, da det er forkert kunderådgivning.

SVAR:

Hvis forretningen har forsikret dig om, at den pågældende lim kunne bruges til at klinke dit akvarium - og du i øvrigt har fulgt anvisningen - må forretningen være erstatningsansvarlig.

Fremgår det endda af deklarationen på limen, at den ikke er sundhedsfarlig over for dyr og mennesker, må du også kunne gøre producenten ansvarlig, dvs. et egentlig produktansvar.

Men bevismæssigt står du med en vanskelig sag, hvis forretningen (eller evt. producenten) nægter at betale frivilligt. Du skal ikke bare kunne dokumentere den rådgivning, du har fået (i forretning og/eller på varedeklarationen), men også at fiskene rent faktisk er døde pga. giftstoffer i limen