Hvordan sikrer man sig, at købte ting er ubehæftede?

Køb af fjernsyn/stereoanlæg

Hvordan kan man sikre sig ved køb af ovennævnte ting af private folk gennem avisen.

Jeg tænker på, at tingene ikke er stjålne, ikke er behæftet med restgæld o.s.v.

Det hjælper jo ikke at udfærdige et dokument på det, hvis virkeligheden er en anden.

K.B.

SVAR:

Du kan kun sikre dig på én måde. Nemlig ved at se købsaftalen samt kvitteringerne for, at tingene er betalt.

Findes der ingen kvittering, vil der altid være en risiko forbundet med at købe stereoanlæg, fjernsyn m.v. hos private. Kan en anden person dokumentere sin ejendomret til tingene, der fx er stjålet fra vedkommende eller er solgt med gyldigt ejendomsforbehold, har han/hun krav på at få dem udleveret uden at skulle betale noget som helst. Og derefter står du - eller andre købere - med et sandsynligvis værdiløst krav mod den person, der solgte dig tingene.