Skal jeg betale gebyr på 500 kr. for at udeblive fra tandlægebesøg?

Jeg udeblev for nylig fra en tid hos min tandlæge. Tiden var bestilt af mig. Imidlertid blev jeg ringet op på mit arbejde 1 time før aftalen, med besked om at min far var blevet kørt på hospitalet med en blodprop.

Således glemte jeg alt om aftaler den dag, men dagen efter ringede jeg pænt og undskyldte hos tandlægen, der dog virkede ret ligeglad.

Nu er det så at jeg er blevet lidt tvær, idet jeg lige har modtaget en regning fra tandlægen på "udeblivelse .....500,00 kr."

Kan det være rigtigt at jeg skal betale det ?

SVAR:

Du har bestilt en tjenesteydelse - nemlig ved at reservere tid til et tandeftersyn - og derfor kan du efter min vurdering dømmes til at betale tandlægens sædvanlige takst for den tid, der var afsat til dig. Men det forudsætter, at tandlægen ikke har haft andre patienter i det pågældende tidsrum, for i så fald må deres betaling fragå i kravet mod dig.