Skal min kollega betale 4.700 kr. ekstra for metallak?

Min kollega har just købt en fabriksny bil. Da slutsedlen skal skrives, spørger han om hvorfor der ikke er specificeret metallak på slutsedlen. Han får svaret, at det er inkluderet i prisen. Glad for denne meddelelse underskriver han slutsedlen, betaler for bilen med en check, og kører hjem i vidunderet.

Dagen efter bliver han ringet op af forhandleren, som siger, at min kollega lige skal komme ned og afregne de 4.700,- han skylder. Det viser sig at være en fejl, at der ikke er taget penge for metallakken.

På slutsedlen står der ikke noget om, at bilen er med metallak. (Der er specificeret andre ting, fx anhængertræk).

Spørgsmålet er nu, om han bliver nødt til at betale de 4.700,- kroner.

Han mener selvfølgelig, at når slutsedlen er skrevet, at så er den handel ude af verden.

Hvad siger loven?

SVAR:

Efter det oplyste har din kollega købt en bil med metallak, og derfor kan forhandleren ikke efterfølgende kræve de 4.700 kr. Forhandleren hæfter selv for fejlen!

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Senere brev fra spørgeren

Hej Erik

Tak for dit svar vedr. betaling for metallak. Min kollega har nu fået et brev fra forhandleren, hvori de skriver, at de nok selv skal hæfte for den fejl, der er begået