Kan jeg hæve mit computer-køb?

For 9 måneder siden købte jeg en computer for 11.500 kr. af et enkeltmandsfirma. Jeg bruger den til arbejde i mit eget freelance-firma.

De første måneder var der mange fejl ved den, som jeg selv betalte for at få repareret. For en måned siden gik hele harddisken i stykker og alt mit arbejde gik tabt.

Jeg sendte den over til ham i Jylland, og han sagde der ville gå 3-4 dage. Jeg fik først computeren tilbage en måned efter og den virker stadig ikke.

Er han sat uden for al lov, fordi han bare er et enkeltmandsfirma?

Skal jeg sende den tilbage til Jylland og lukke mit eget firma yderligere en måned?

Kan jeg få den repareret her hvor jeg selv bor og bare sende ham regningen? Kan jeg kræve pengene tilbage?

Hvor længe må han beholde den til reparation? Hvor mange gange skal jeg sende den over til ham?

SVAR:

Sælgeren skal udbedre alle fejl og mangler ved computeren inden for det første år, og han har ret til at forsøge at udbedre samme fejl flere gange.

Men lykkes det ikke at udbedre fejlen efter flere forsøg - måske tre - kan du hæve handelen og kræve alle dine penge tilbage mod at aflevere computeren.